Wat is de metaverse?
Geautomatiseerde cryptohandel

Wat is de metaverse?

Zwarte spiegel, een Britse filmserie die in 2011 in première ging, toonde een fictieve wereld waarin mensen nauw met technologie in wisselwerking stonden via virtual en augmented reality. In de film ontsnapten mensen aan het gedoe van het leven zoals we dat kennen, maar hadden nog steeds zinvolle ervaringen. In feite was 'het echte leven' virtueel en werkte iedereen met een puntensysteem. Snel vooruit naar vandaag en wat in 2011 fictie was, wordt langzaam realiteit met het potentieel van deze metaverse.

Wat is de metaverse?

Op 28 oktober 2021 kondigde Facebook-CEO Mark Zuckerberg aan dat het bedrijf een rebranding aan het doen was en zijn naam veranderde in 'Meta'. 

Er zijn verschillende vragen geweest sinds dit nieuws naar buiten kwam. Wat probeert Facebook te doen? Wat is de Metaverse? Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn? Hoe zou het de manier waarop we leven en dingen doen veranderen? Hoe zou het het begrip geld beïnvloeden? Hoe snel zullen dit allemaal gebeuren? 

At Coinrule, laten we geen vragen onbeantwoord. Dus laten we dieper in dit onderwerp duiken.

Een digitaal parallel universum  

Hoewel het zo lijkt, is 'metaverse' eigenlijk geen nieuw woord. Het is een modewoord sinds de jaren 90, toen het werd gepopulariseerd door Neal Stephenson in zijn fictieve roman uit 1992, Snow Crash. 

In het boek beschreef Stephenson de metaverse als een "gedeelde denkbeeldige plek voor het publiek beschikbaar op internet en geprojecteerd op virtual reality-brillen."

Tegenwoordig hebben experts de metaverse beschreven als een digitaal parallel universum. Sommigen projecteren ook dat het de toekomst van internet is. 

De metaverse is het internet, gevuld met virtuele en augmented reality-ervaringen. Zie het als een wereld waar je virtuele ervaringen uit de echte wereld kunt hebben.

Hoewel een deel van de technologie die nodig is voor het universum momenteel beschikbaar is, is er nog een lange weg te gaan voordat de metavers algemeen beschikbaar worden. 

NFT's en de blockchain in de metaverse

Een van de meest voorkomende nieuwe acroniemen van de afgelopen tijd is "NFT" (niet-fungible tokens). 

Experts hebben gezegd dat NFT's en andere vergelijkbare technologieën een cruciaal onderdeel van de metaverse zijn, omdat de metaverse daarmee een coherent universeel valutasysteem heeft.

Er zijn fortuinen te verdienen voor degenen die zichzelf positioneren en gebruikmaken van opkomende technologieën zoals game-to-earn en NFT's.  

In de financiële wereld wordt een actief dat niet te onderscheiden is van en uitwisselbaar is met andere exemplaren van hetzelfde actief, een vervangbaar actief genoemd. Valuta's en cryptocurrencies zijn bijvoorbeeld fungibele activa - er is geen verschil tussen 2 afzonderlijke dollarbiljetten of 2 afzonderlijke bitcoins.

Elke dollar kan worden ingewisseld met elke andere dollar; op dezelfde manier kan elke bitcoin worden uitgewisseld met elke andere bitcoin. 

Omgekeerd is een niet-fungible token een uniek bezit dat uitwisselbaar is. Het is uniek omdat de waarde van een NFT uniek is voor de eigenaar. Digitale kunst die u aan uw grootmoeder herinnert, kan u bijvoorbeeld $ 1000 waard zijn. Dus Raad eens? Daar kun je de prijs op bepalen.  

NFT's zijn een veilige, gedecentraliseerde manier om het eigendom van een virtueel activum te identificeren en te bewijzen. NFT's worden opgeslagen op de blockchain. Op deze manier kan iedereen deze tokens en digitale activa bezitten. Iedereen die een digitaal product 'verkoopt' (of het nu kunst, muziek of iets anders is), verkoopt gewoon het eigendomsbewijs van het item.  

NFT's worden gegenereerd op en beveiligd met blockchaintechnologie. Het verschil tussen NFT's en bijvoorbeeld bitcoin of ethereum is dat er op zichzelf geen algemene verhandelbare waarde is verbonden aan een NFT.  

Facebook rebranding in "Meta" 

In de loop der jaren is Facebook geëvolueerd van alleen een platform voor sociale media. Met aankopen als Instagram en Whatsapp had het bedrijf altijd al zijn ambitie getoond. In dit licht is de naamsverandering niet zo verwonderlijk. 

Op dit moment heeft het bedrijf veel dochterondernemingen en bedrijfsonderdelen, en het is logisch om de naam van de hoofdapp te wijzigen om aan zijn bredere visie te voldoen. 

In zijn verklaring zei Zuckerberg: 

"Ik denk dat er gewoon veel verwarring en onhandigheid was om het bedrijfsmerk ook het merk te laten zijn van een van de sociale media-apps ... Ik denk dat het nuttig is voor mensen om een ​​relatie met een bedrijf te hebben die anders is dan de relatie met elk specifiek product dat dat allemaal kan vervangen.”       

In maart 2014 kocht Mark Zuckerberg Oculus, een bedrijf dat VR-headsets produceert, voor 2.3 miljard dollar. Die stap kan worden gezien als een voorloper van deze rebranding en de toekomst van internet.  

Er is veel om naar uit te kijken in de metaverse, of je nu erin wilt investeren of actief deel wilt uitmaken van de ervaring. 

Echte kansen in de Metaverse    

Hoewel er nog een lange weg te gaan is, zijn er vroege tekenen dat de metaverse groeit, zoals crypto-aangedreven digitale werelden, zoals Decentraland. Dit is de eerste stap van velen. 

In de metaverse kunnen mensen alle aspecten van het leven nastreven. Dit betekent dat vrijwel elke industrie die tegenwoordig bestaat, op de metaverse kan bestaan. De metaverse zal ook een nieuwe realiteit inluiden en geleidelijk enorme kansen bieden voor digitaal eigendom. 

Net zoals toen de internethausse plaatsvond, zal het multiversum verschillende kansen bieden. Geen wonder dat Mark Zuckerberg er zo'n grote inzet op heeft geplaatst.

Virtuele producten 

Met virtuele producten kunnen bedrijven nieuwe markten betreden en hun merkaanbod verbreden. Zo kan het kopen van een limited edition Gucci-hoofdband in de metaverse binnenkort de nieuwe 'high fashion' zijn om te dragen naar virtuele evenementen. 

Evenzo zal de metaverse diverse mogelijkheden bieden voor allerlei soorten merken om virtuele producten te verkopen.     

Breder bereik

Heb je je ooit afgevraagd waarom de videogame-industrie waardevoller is dan de sport- en filmindustrie samen? De metaverse wordt geprojecteerd als een realistisch en meer meeslepend ervaring met videogames

Dit opent deuren voor bedrijven om te adverteren en een groter publiek te bereiken. Wanneer het uiteindelijk gebeurt, zal de metaverse de manier waarop adverteren wordt gedaan veranderen.

Vraag naar vaardigheden

Om de metaverse te laten plaatsvinden, zal er een enorme explosie zijn in en samenwerking tussen makers wereldwijd. Dit betekent een toename van kernvaardigheden zoals digitale animatie, UI/UX-ontwerp, visueel ontwerp, architectuur, digitale kunst, recht (IP-bescherming) en meer. 

Afronden

Totdat de metaverse volledig is gevormd, kan niemand uitdrukkelijk de vraag beantwoorden: "Wat is de metaverse?" We kunnen ons echter voorstellen hoe het zou zijn om een ​​meer meeslepende virtuele wereld te creëren waar mensen kunnen werken, spelen, winkelen en veel meer ervaring hebben met mensen van over de hele wereld. 

Volgens Meta CEO Zuckerberg: “Metaverse is een virtuele omgeving waar je met mensen aanwezig kunt zijn in digitale ruimtes. Je kunt het zien als een belichaamd internet waar je je in bevindt, in plaats van er alleen maar naar te kijken. We denken dat het de opvolger wordt van mobiel internet”.

Er worden fundamentele stappen gezet, waaruit blijkt dat de droom van een metavers zich geleidelijk manifesteert. Het wordt interessant om te zien hoe de gebeurtenissen zich de komende decennia ontvouwen.